90 miljoner i böter

Om du hör till dem som tycker att fusk inte ska löna sig kommer den här nyheten att glädja dig: ett företag som erbjöd bots till League of Legends har dömts till att betala 10 miljoner dollar, alltså ungefär 90 miljoner kronor.

Hög med dollarsedlarDagens nätverksspel möjliggör avancerat fuskande av olika slag, för den som kan betala för sig. Ett spel där det förekommer många former av fusk är League of Legends, men nu har det amerikanska rättssystemet ingripit mot en form av fusk. Företaget LeagueSharpe var känt, för att inte säga ökänt, för sin tjänst där spelare kunde skaffa en bot. Boten spelade i ens ställe och vann matcher.

Riot, som utvecklat League of Legends, stämde LeagueSharpe för bott mot lagen Digital Millenium Copyright Act, eftersom tjänsten kringgick Riots skydd mot fusk. Mer om detta finns att läsa här.

Leaguesharpe försökte på olika sätt undvika de rättsliga effekterna. Enligt uppgifter som cirkulerar på nätet orkestrerade företaget en attack mot Riots servrar, och publicerade också känslig information om en av de anställda på Riot. Dessutom försökte man starta ett nytt bolag registrerat i Peru, för att kunna fortsätta verksamheten. De kom dock inte undan.

Utslag och konsekvenser

Domstolen dömde till Riots fördel, och LeagueSharp fick betala tio miljoner dollar i skadestånd, alltså ungefär 90 miljoner kronor. Dessutom bannlyses deras mjukvara, och Riot tar över deras sajt. Domen kom i januari, men det är först nu som beskedet når allmänheten.

Folk kommer naturligtvis att fortsätta fuska, både i LoL och i andra spel, och det kommer att bildas nya företag vars affärsidé är olika typer av fusk. Men den typen av storskaligt fusk som LeagueSharp ägnade sig åt kommer kanske att bli mindre vanligt. För även om det kan verka som en bra affärsidé att skapa bots, så kan det bli mycket kännbart rent ekonomiskt om rättvisan kommer ikapp verksamheten.